Van Taaljuf naar Taal en Ontwerp en nog meer redenenen waarom het kiezen van een juiste bedrijfsnaam zo belangrijk is

Eindelijk, ik heb hem gevonden! Ruim een jaar heeft het mij gekost om een logische bedrijfsnaam neer te zetten voor wat ik precies doe. Voordat ik mijn onderneming in januari 2017 inschreef bij de KvK gingen er maanden aan voorbereiding vooraf aan het brainstormen over een juiste bedrijfsnaam samen met het bouwen aan een website, het bedenken van een logo, etc. Welke dingen zijn handig om over na te denken als je op zoek bent naar een juiste naam voor je bedrijf?

 

 

bedrijfsnaam Taal en Ontwerp

logo bedrijfsnaam


Je wilt een passende naam voor je bedrijf, want een goede naam kan bijdragen aan de herkenbaarheid en het succes van je onderneming. De naam bepaalt voor een deel de toekomstige mogelijkheden van je bedrijf en geeft betekenis aan geleverde producten of diensten. Het roept de juiste verwachtingen op over de visie en de kwaliteiten van een organisatie. Jouw gekozen naam toont het karakter, inspireert en vormt de basis voor alle verdere communicatie (logo, huisstijl, etc.)

Het nadenken over een geschikte bedrijfsnaam is misschien wel de meeste tijdrovende klus bij het starten van je onderneming. Waar begin je? Wat is er al? Waar moet je rekening mee houden? Ik geef je wat tips:

 

  • Brainstorm
    Schrijf de belangrijkste zaken op waar je bedrijf voor staat. Wat is je visie? Welke producten of diensten worden er geleverd? Schrijf steekwoorden op en maak een of meerdere mindmappen. ‘Mindmapping’ is een methode waarmee je je gedachten kunt ordenen en visueel in kaart kunt brengen. Ik doe dit zelf regelmatig. Pak een groot vel papier en schrijf op wat je allemaal te binnen schiet over je gekozen steekwoorden. Alles kan en niets is gek. Zo kom je tot de beste creatieve ideeën en daarmee aan voldoende sleutelwoorden voor jouw bedrijfsnaam. Maak een shortlist met enkele conceptuele bedrijfsnamen.

 

  • Slaap er heel veel nachten over
    Beslis niet te snel. Laat je ideeën ook even liggen. Overleg met familie, vrienden en kennissen. Wat voor associatie roept de door jou bedachte bedrijfsnaam op bij anderen? Hoe enthousiast je ook bent, laat het even los voor je je definitieve keuze maakt.

 

  • Internationaal
    Heb je (inter)nationale plannen? Bedenk dan of de gekozen naam in een andere taal goed overkomt. En check ook even de betekenis van je bedrijfsnaam in bijvoorbeeld het Chinees. Het zou jammer zijn als er een rare betekenis opduikt.

 

  • Handelsregister
    Check in het Handelsregister van de KvK of deze bedrijfsnaam al bestaat. Zoniet, bingo! Je hebt misschien wel een unieke succesvolle naam te pakken. Zoja, wat zijn je raakvlakken/verschillen met het reeds bestaande bedrijf? De regel is dat er geen verwarring en/of misleiding mag ontstaan bij dezelfde gekozen naam. Opereer je in hetzelfde gebied? Dan is het beter om een andere bedrijfsnaam te kiezen.

 

  • Domeinnaam
    Ga op zoek naar een beschikbare domeinnaam en controleer via Stichting Internet Domeinnaamregistratie Nederland (SIDN) of deze nog vrij is.

 

Een bedrijfsnaam moet spreken voor je bedrijf. Hij mag concurrerend zijn en vooral lang houdbaar. Kies je voor een opvallende, creatieve naam? Of ga je voor zakelijk verstandig?

Ikzelf begon een jaar geleden met de eerste optie, waarbij ik tot voor kort veel vragen kreeg. ‘Ben je juf?’ ‘Geef je (bij)les?’ Mijn gedachte was destijds dat ik als liefhebber en deskundige van de Nederlandse taal studenten en bedrijven wilde gaan helpen met het verbeteren van Nederlandstalige tekststukken. Dat is gelukt, maar dan mijn tweede passie: grafisch ontwerp. ‘Doe  jij dat ook?’ was dan de volgende vraag. ‘Dat wist ik helemaal niet.’

In mijn vernieuwde bedrijfsnaam is alles vertegenwoordigd. En dit is tegelijkertijd mijn kracht: Taal én Ontwerp. Een combinatie die niet zo vaak voorkomt. Vaak is iemand goed in taal of handig met ontwerp, zelden sterk in allebei. 

Het mag duidelijk zijn: het kiezen van een goede bedrijfsnaam is één van de belangrijkste beslissingen die je neemt als ondernemer. Ik ben er uit en het voelt goed. Successen moet je vieren en met elkaar delen. Proost!

En natuurlijk wens ik jou alle succes toe met het vinden van jouw juiste bedrijfsnaam.

 

Van Taaljuf naar Taal en Ontwerp en nog meer redenenen waarom het kiezen van een juiste bedrijfsnaam zo belangrijk is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *